Onze missie “Samen onderweg met aandacht voor iedereen”
De Rietvest is een school, waar wij onderwijs verzorgen vanuit onze Rooms Katholieke levensovertuiging, waarbij wij open staan en respect hebben voor de persoonlijke levensovertuiging van de kinderen en hun ouders. De Rietvest biedt alle kinderen passend onderwijs, onderwijs op maat, adaptief en gepersonaliseerd, in een veilige omgeving, inspirerende passende leer- en ontwikkelingsomgeving om in te groeien en samen te werken naar elke mogelijkheden, waarbij zowel kennis als vaardigheden als creativiteit centraal staan. Dat doen wij omdat wij een grote passie hebben voor kinderen en onderwijs, waarbij we onszelf erg betrokken voelen bij alle kinderen op onze school met het uiteindelijke doel om kinderen uit te dagen het beste uit zichzelf en elkaar te halen. Onze leerlingen ontwikkelen hun eigen persoonlijkheid en worden zelfredzaam in de maatschappij.
De Rietvest staat dan ook voor de volgende kernwaarden: Samen, veiligheid, respect Waarbij voor ons handelen de volgende uitgangspunten belangrijk zijn: Een Rooms-Katholieke identiteit Vrijheid en gelijkheid Verantwoordelijkheid Kwaliteit Enthousiasme Omgeving
Visie
Ons onderwijs is erop gericht samen betekenisvol (contextrijk) te leren binnen een vastgestelde kennisbasis waarmee leerlingen een kritische, pro-actieve rol en houding ten opzichte van de (huidige en toekomstige) maatschappij ontwikkelen. Leerkrachten leiden het leerproces en richten dit als begeleiders, vanuit hoge verwachtingen, zo efficiënt mogelijk in. We werken vanuit het principe dat hoge verwachtingen tot hoger leerrendement leiden. De meest waardevolle kennis bestaat uit de kennis, vaardigheden en attitudes die van de leerling een proactieve deelnemer aan de maatschappij maken. De leerling heeft een growth mindset. Je neemt verantwoordelijkheid om nieuwe ervaringen op te doen en te groeien. Leren gebeurt het best in de vorm van kennisoverdracht, hoogwaardige kennislessen, waar algemene ontwikkeling, elementaire taal- en rekenvaardigheden leerlingen naar een hoger niveau tilt. De leerling wordt op de juiste manier gestimuleerd om tot (persoonlijke) ontwikkeling te komen.