Positive Behavior Support
Inleiding
Op de Rietvest hebben het welbevinden van onze leerlingen hoog in het vaandel. Welbevinden wijst erop dat kinderen het op emotioneel vlak goed maken. Welbevinden is een voorwaarde om tot ontwikkeling te komen, want kinderen die goed in hun vel zitten zijn kinderen die “klaar zijn om te leren” en zich goed kunnen ontwikkelen. Ieder op zijn eigen manier. Werken aan welbevinden draagt bij aan betere schoolprestaties, minder schooluitval en een veiliger schoolklimaat. Onze school heeft hiervoor het vignet Welbevinden behaald van De gezonde School.
We werken op de Rietvest met Positive Behavior Support, afgekort PBS. Deze methode heeft in diverse landen (o.a. in Amerika, Noorwegen, Denemarken en Zweden) grote resultaten geboekt en is bewezen effectief in het verminderen van gedragsproblemen en het verbeteren van de leerprestaties.
De schoolbrede benadering van PBS zorgt ervoor dat verschillen in pedagogisch handelen binnen een schoolteam afnemen en dat alle teamleden vaardig worden in het omgaan met (moeilijk) gedrag.
Meer over de opzet van PBS
Vanuit gemeenschappelijke waarden (zoals respect, veiligheid, verantwoordelijkheid) bepaalt het schoolteam gezamenlijk welk gedrag van kinderen wordt verwacht. Voor alle plekken in en om de school worden deze gedragsverwachtingen duidelijk in succescriteria benoemd en visueel gemaakt. Dus niet alleen in de klas, maar ook in de gangen, op het schoolplein, tijdens de overblijf en bij activiteiten buiten de school, weten de leerlingen welk gedrag er van hen verwacht wordt.
Alle medewerkers worden betrokken bij de uitvoering van de verschillende interventies. Zo wordt gewenst gedrag bekrachtigd door de leerkracht in de klas, maar ook door bijvoorbeeld de conciërge of de overblijfmoeder.
De implementatie van PBS duurt ongeveer drie jaar. Onder begeleiding van een PBS-coach van Verus is er een PBS-team binnen de school samengesteld.
Het eerste invoeringsjaar richt zich op het schoolbrede niveau. Het tweede jaar op het niveau van de groep en het derde jaar op het niveau van de individuele leerling en de samenwerking met ouders en zorg.
Het ‘duimensysteem’
School heeft een beloningssysteem met duimen ontwikkeld om gewenst gedrag structureel te stimuleren. Deze duimen ontvangen de leerlingen als er aan de verwachtingen wordt voldaan. Het is echter geen recht om een duim te ontvangen. Duimen kunnen verzilverd worden (individueel of per groep) voor een beloning die door kinderen zelf bedacht zijn.
Wanneer een leerling niet aan een gedragsverwachting voldoet, volgt een consequentie. Er is eenduidigheid binnen de school over de consequenties die gehanteerd worden bij ongewenst gedrag, zodat voor leerlingen en leerkrachten duidelijk is hoe die consequenties eruitzien.
De kracht van dit beloningssysteem zit in het feit dat alle medewerkers duimpjes kunnen uitdelen, dus ook conciërge of overblijfkracht. De beloningen worden bedacht door de leerlingen zelf. En bovenal is het belangrijk goed gedrag te belonen i.p.v. ongewenst gedrag te benadrukken.
Een belangrijk en uniek element binnen PBS is dat een actieve samenwerking tussen school, ouders en (jeugd)zorg gestimuleerd wordt. Het gedrag van alle leerlingen wordt schoolbreed vastgelegd en in kaart gebracht in ons systeem. Zo kunnen we gerichte beslissingen en acties ondernemen.
“PBS is werken vanuit een positieve kijk op mensen”
Contact
Basisschool de Rietvest
Keenestraat 7 • 4791 AM Klundert
0168 402 871 • info.rietvest@dewaarden.nl